In gesprek met … Zomerdijk

Yvonne Zomerdijk

Deze maand is Yvonne Zomerdijk kunstenaar van de maand. De reden? Vele! Een tipje van de sluier: met haar volumineuze vrouwen in kleurrijke badpakken raakt Zomerdijk ons kloppende kunsthart en haar schilderijen van een weelderige flora en fauna nemen je mee naar een haast paradijselijke omgeving, waarin haar kenmerkende signatuur nog steeds de zinnen prikkelt. Maak daarom kennis met deze heerlijke kunstenares van formaat, vrolijkheid en volume: Yvonne Zomerdijk.

“Het is aan een schoolplein hoor, dus bel even als je er bijna bent dan doe ik het hek open”, zegt Zomerdijk aan de telefoon met een licht Noord-Hollands accent. In Beverwijk aangekomen staat de kunstenares al in het tochtige gat van de deur. Het is guur en het regent, maar Zomerdijk wenkt richting het afdakje en zorgt voor een warme ontvangst. “Kom maar snel naar binnen. Ik heb koffie en thee.”

Na het voltooien van een opleiding aan het Grafisch Lyceum in Amsterdam startte de kunstenaar haar carrière in eerste instantie als grafisch ontwerper. “Ik werkte tien jaar bij diverse reclamebureaus. Ik maakte er ontwerpen in opdracht.”

Wat bijzonder! Wanneer heb je besloten om te switchen naar een nieuw vakgebied? Enne, hoe kwam je op het idee om je geliefde vrouwen in zwemkledij te schilderen?
“Dat was puur toeval. Ik had een aardige klant aan de balie – dat vond ik overigens gezellig aan dat grafische werk: praatjes maken. Ze vroeg mij of ik promotiemateriaal kon maken voor een club voor wat dikkere mensen, want ze ging op een beursstand staan. Dat deed ik. Ik schilderde een drieluik van dames. Het werd niet direct verkocht op de beurs, maar wel vlak daarna door een galerie die het exposeerde. Zo zie je maar: gewoon doen!”

En toen ben je het nog een keer gaan doen, tot op heden?
“Ja, zo ging het. Van het een in het ander. Daar geloof ik ook wel in. Je moet gewoon ergens mee aan de slag gaan en dan gaan er weer andere deuren open. Het is daarbij als kunstenaar, en misschien wel voor iedereen, van belang dat je iets doet waar je achter staat. Ik houd nog steeds van het volume en de vrolijke uitstraling.”

Kan je vertellen hoe je technisch gezien schildert.
“Ik schilder met dekkende acrylverf, laag over laag, over laag. Veel lagen! Doordat ik een tamponeertechniek gebruik zien mijn werken er vrij “wollig” uit.”

Wollig? Wat een grappige beschrijving!
“Ja. Als je dichtbij komt kan je het zien. Een wat grovere structuur die lijkt op wol. Daar houd ik van.”

In je atelier hangen ook indrukwekkende werken van flora en fauna. Het lijken wel een beetje van die oude 2D-schoolplaten!
“Grappig, ik hoor wel vaker dat mijn schilderijen iets weg hebben van schoolplaten! Daar heb ik eerlijk gezegd nooit op die manier naar gekeken, maar denk dat het komt door het bestuderen van encyclopedieën. Die zijn ook in 2D.”

Ben je een natuurmens? “Ja, ik ben graag in de natuur. De natuur van mijn directe leefomgeving gebruik ik graag als inspiratiebron. Het schilderij met meerkoeten en de reiger is daar een goed voorbeeld van. Deze vogels uit de Hollandse sloot zijn voor mij net zo spannend als een toekan uit de jungle. Het leent zich goed voor een verrassend gebruik van contrast en ik speel graag met het formaat. Ik geef ze ook graag een exotisch tintje. Dat zie je op mijn laatste twee werken met een paar pauwen en een kalkoen – dat vind ik eigenlijk ook een soort van pauwachtige qua uiterlijk. Die hebben van mij een Japans tintje gekregen.”

Houd je van het onderwerp vogels? Ik zie diverse schilderijen met daarop prachtige bonte exemplaren, zoals pelikanen en lijsters!
“Ik ben erg van de vogels de laatste tijd. Ik zoek naar vormen en kleuren die mooi combineren en vanzelfsprekend lijken, maar toch ook vragen oproepen. Een trotse kalkoen bijvoorbeeld, haha – trots door het formaat en de contrastrijke kleurstelling. Hij mag er zijn!”

Op je website staat dat je onder meer geïnspireerd wordt door kunstenaars als Henri Rousseau, Van Gogh en Hockney. Kan je wat vertellen over deze bronnen van inspiratie?
“Dit is slechts een greep uit velen, maar deze kunstenaars inspireren mij zeker. Rousseau schilderde bijvoorbeeld hele exotische beelden, jungle-achtig. Ik houd erg van zijn volumineuze benadering en maak graag een eigen interpretatie en combinatie met de dieren in mijn “achtertuin”, zoals meerkoeten en reigers. Ik merk dat ik dan steeds weer gefascineerd ben door de natuur hier. Dat wil ik treffend neerzetten. Ik ben zelfs nog een extra rondje gaan lopen om het riet te bekijken.”

Zomerdijk laat het schilderij zien dat ze aan het afronden is voor een Duitse koper. Een exotisch landschap met een dromerige setting van een vrouw die zich waant in de natuur, omringd door tropische planten en dieren. Een mix van inheemse en uitheemse invloeden. Het heeft de kenmerkende Zomerdijk-signatuur.

Reis je veel voor plezier en inspiratie?
“Nee, niet echt. Ik woon samen met mijn man en volwassen zoon, we gaan eigenlijk nooit zo ver weg. Ook geen behoefte aan. (lachend): Ik vind het heerlijk om in de buurt te blijven. Het is een prachtige omgeving.”

Wat grappig! Eigenlijk lijk je wel een beetje op Henri Rousseau: hij woonde zijn hele leven in Parijs, ging nooit op reis en bezocht de botanische tuin en de dierentuin voor inspiratie. Toch nam hij je wel in zijn werken mee naar andere werelddelen.
“Haha, ja. Je hoeft niet ver te reizen om geïnspireerd te zijn. Mooi is dat.”

Aan wie verkoop je schilderijen? Weet je dat?
“Dat verschilt heel erg. Ik heb bijvoorbeeld wel eens zonder dat ik het wist online een werk verkocht aan iemand in de buurt. Er stonden reigers op. Dat was wel heel grappig, want de koper wist niet dat de inspiratie onze gezamenlijke sloot is. Toen ik het werk ging bezorgen ontdekte ik bij toeval dat de koper en ik buren zijn. Dus de reigers op het schilderij zijn onze buurtreigers, haha!
Maar ik werk nu voor een klant in Duitsland. Die heeft al eerder werk van mij gekocht. Die ken ik wel al. Hij woont in een huis waar een enorme witte wand in het trappenhuis nog vrij is en zei: graag nog een schilderij met een vrouw, een poema en nog een paar dieren. Dan heb ik min of meer de vrije hand. Heerlijk en spannend! Volgend weekend rijd ik er heen voor de bezorging. Ten slotte verkoop ik ook via galeries en mijn website. Dan heb je vaak geen idee waar het schilderij belandt.”

Zijn die linosnedes en afdrukken aan de wand ook allemaal van jou?
“Ja. Ik probeer eigenlijk van alles. Ik kan me er echt op concentreren. Heerlijk.”

Wat is je tip voor de startende kunstenaar.
Lachend: “Ga aan de slag, en vertrouw erop dat je ene project weer tot een andere leidt.”

Dankjewel Yvonne! Wij blijven bij de kunstuitleen van je genieten!

Tekst: Anne Schaap
Foto’s: Ymke Jansen en Anne Schaap

Nieuwsbrief
Kunstuitleen Voorburg
ontvangen

* verplichte velden


Nieuwsbrief archief

Site by Alsjeblaft!